Ako bicykel zmenil svet?

Jazdili na vagóne na neďalekom kopci, keď za sebou počuli krvavý krik. To, čo sa zdalo byť diablom – s hlavou muža a telom nejakého neznámeho stvorenia – lietalo dolu kopcom smerom k nim.
 
Bičovali svoje kone a utiekli, zatiaľ čo diabol vyrazil z cesty do zaplavenej priekopy.
 
Predstavte si ich strach, keď sám diabol prišiel predstaviť sa: tmavovlasý Francúz bol krvácajúci a mokrý. Volal sa Pierre Lallement.

kolo
 
Mladý mechanik bol niekoľko mesiacov v Spojených štátoch a priniesol so sebou z Francúzska stroj svojej vlastnej konštrukcie – pedálovú, dvojkolesovú konštrukciu, ktorú nazval "velociped". Nazvali by sme to bicyklom.
 
Monsieur Lallement čoskoro patentoval svoj vynález, ktorému stále chýbali ozubené kolesá a reťazový pohon moderného bicykla. Chýbali aj brzdy – čo bolo dôvodom, prečo s takou pekelnou rýchlosťou klesol z kopca smerom k vagónom.
 
Jeho dosť ťažkopádny model bol čoskoro nahradený Penny Farthing, ktorý nebol jemným vozidlom, ktoré si predstavujeme cez sépiový odtieň nostalgie. S láskavým dovolením obrovského predného kolesa to bol závodný stroj – dvakrát tak rýchlo ako velociped.
 
Vychádzali takmer výlučne nebojácni mladí muži, sedeli na vrchole päťmetrového kolesa a boli náchylní k pohonu dopredu pri najmenšej prekážke.
 
Ale ďalší technologický krok, "bezpečnostný bicykel", mal oveľa širšiu výzvu. Vyzeralo to ako moderné bicykle, s reťazovým pohonom, rovnako veľkými kolesami a diamantovým rámom.
 
Rýchlosť neprišla z gargantuánskeho kolesa, ale z prevodu.
 
Bezpečnostné bicykle sa dokonca mohli jazdiť v šatách.
 
Nie že by to znepokojovalo Angeline Allenovú, ktorá v roku 1893 spôsobila senzáciu na bicykli okolo Newarku, na okraji New Yorku, bez jediného.
 
"Mala na sebe nohavice!" zaznela titulok populárneho časopisu s očarujúcimi mužmi a dodala, že je mladá, pekná a rozvedená.

retro kolo
 
Bicykel bol pre ženy oslobodzujúcou silou. Potrebovali zbaviť svoje opasky a obruče spevnené sukne v prospech niečoho jednoduchšieho a pohodlnejšieho. Išli by bez chaperonov.
 
Sily konzervativizmu boli znepokojené, trápne sa tým, že "neskrotná cyklistika" by viedla k masturbácii, dokonca aj prostitúcii. Ale tieto protesty sa čoskoro zdali smiešne.
 
Ako upozorňuje historik cyklistiky Margaret Guroffová, nikto sa nezaujímal o to, čo pani Allen robila – len to, čo mala na sebe, keď to robila. Žena, ktorá bola na verejnosti na bicykli viditeľná na bezpečnom bicykli, sa vôbec nepovažovala za škandál.
 
O tri roky neskôr, starší Susan B Anthony, aktivistka za práva žien po väčšinu 19. storočia, vyhlásila, že cyklistika "urobila viac pre emancipáciu ženy ako ktorákoľvek iná vec na svete".
 
Bicykel dnes posilňuje postavenie mladých žien.
 
V roku 2006, štátna vláda Bihar, India, začal silne dotovať nákup bicyklov pre dospievajúce dievčatá, ktoré prešli na strednú školu – myšlienka je, že kolesá by umožnili dievčatám cestovať niekoľko míľ na hodiny.
 
Zdá sa, že program fungoval, čím sa výrazne zvýšili šance, že dievčatá budú držať strednú školu.